Allplan Bridge: BIM kísérleti projekt Alsó-Szászországban

2021. 04. 04.

Hogyan készült el egy BIM technológiával összeállított híd az Allplan Bridge segítségével? Mai esettanulmányunkban ezt a projektet mutatjuk be.

Nem is az Allplan-nal indult…

A hibákból tanul az ember. Ez nemcsak általában a siker egyik legfontosabb alapja, hanem a kísérleti projektek egyik alapelve is. Arról szól, hogy kiderüljön, mi működik és mi nem. A szövetségi és a tartományi kormányok digitális tervezés és építés előmozdítására irányuló erőfeszítései részeként jelenleg számos olyan infrastrukturális projektet hajtanak végre, amelyekben a BIM alkalmazásának alapjait fejlesztik. Ehhez néha a megfelelő szoftver kiválasztása is hozzátartozik. Az Alsó-Szászországban, az Osnabrück melletti „A1-es autópálya: A Hase és a Stichkanal felett átívelő híd cseréje” című BIM-kísérleti projektben a projekt közepén az eredetileg használt modellező szoftvert az Allplan Bridge-re cserélték. A döntés kifizetődőnek bizonyult.

Az 1969-ben épült, hétnyílású híd bővítése

A nagy forgalom miatt az A1-es autópályát az Ahlhorner Heide csomópont és a Lotte/Osnabrück csomópont között hat sávosra szélesítik – ez egy sok éve tartó folyamat. Hat építési szakaszban valósítják meg ezt a fejlesztést, mely magában foglal egy 1969-ben épített hétpályás hidat az Osnabrück Nord és az Osnabrück Hafen csomópontok között. A 261,5 méter hosszú építmény az Osnabrücki ágcsatornán, beleértve a szervizutat és a töltésszakaszt, a Hase vízfolyást, valamint az árterületen lévő burkolatlan területeket és a szervizutat a szomszédos árokkal keresztezi. A statikai vizsgálat kimutatta, hogy a híd hossz- és keresztirányban nem rendelkezik megfelelő teherbírással. A szakértői vélemény szerint a megcélzott terhelési szintet csak egy új csereszerkezettel lehetne elérni.

Előnyben részesített változat: Mederhíd és ártéri híd

A megrendelő, az Alsó-Szászországi Közúti Építési és Közlekedési Állami Hatóság (NLStBV) az előzetes tervezés során a THORMÄHLEN + PEUCKERT-irodát bízta meg a változatvizsgálattal, valamint az új hídpótlás építésének előnyben részesített változatának modellezésével. A mérnökök összesen kilenc változatot számoltak ki, amelyek mindegyikében a szerkezetet mederhídra és ártéri hídra bontották. A csatornán való átkelés területén a 68,0 m fesztávolságú, kötött ívű hídból álló változatot részesítették előnyben, az ártéri híd pedig egy kéttámaszú hosszgerendával gyámolított híd, két integrált változómagasságú főtartóval . Az ártéri híd egyes fesztávolságai 25,8 és 56 méteres fesztávolságok között változnak.

https://tangens.hu/blog/a-bim-szerepe-a-hidepitesben/
https://tangens.hu/blog/integralt-munkafolyamat-mernokoknek/

Az Allplan Bridge használata

Miután az előnyben részesített terv változatról döntöttek, azt még modellezni kellett. Különösen a hídtengelyek meghatározása jelentett óriási kihívást, mivel a két irányú pályán eltérőek voltak, továbbá a híd bonyolult keresztmetszeti kiszélesítését igényelték. A mérnökök hamar rájöttek, hogy az általuk használt szoftver nem felel meg a feladat összetettségének, mert azzal túl sok időt kell a modellezésre fordítani. Ezért úgy döntöttek, hogy a folyamatban lévő projekt során áttérnek az Allplan Bridge szoftverre.

Parametrikus hídmodell az Allplan Bridge segítségével

Az Allplan Bridge programban olyan parametrikus hídmodellt tudtak létrehozni, amely a megadott értékek alapján automatikusan generálta a helyes geometriát.  Például a Dortmund felé vezető pálya esetében a mederhíd változó szélességét egyszerűen lehetett modellezni az íves szakaszon, avagy az oldalesés változását a kereszttartók magasságának változtatásával Boolean-operátotok segítségével lehetett beállítani a pályalemez állandó vastagsága érdekében.

Hibamentes modellezés az Allplan Bridge szoftvernek köszönhetően

Hendrik Martin, a THORMÄHLEN + PEUCKERT magasépítési/hídépítési projektmenedzsere lelkes: „Az Allplan Bridge-re való áttéréssel a folyamatban lévő projektfeldolgozás során sikerült hibamentes modellezést elérnünk az új meder- és ártéri hídnál az A1-es autópálya mentén Osnabrück közelében. Az Allplan Bridge lehetővé teszi az összetett szerkezeti modellek megvalósítását és az igényelt úttengelyhez való igazítását. A kompozit szerkezetű íves építményeket az utólagos félig integrált feszített betonszerkezetekkel így az eltérő vonalvezetésű főtartó tengelyekkel is össze lehetett hangolni.”

Az Allplan Bridge Magyarországon is elérhető

Vedd fel velünk a kapcsolatot, amennyiben komplex hidakat, felüljárókat tervez az irodád – átbeszéljük az igényeket, lehetőséged van próbaverziót is igényelni – mely teljes funkcionalitás mellett csupán időben korlátoz Téged. Így valóban nem vásárolsz zsákba macskát, ha Allplan Bridge szoftverrel bővíted irodád tervezőkapacitásait.

Még több hasznos szakmai cikk

Előregyártott házak… tervezzünk még velük?

Előregyártott házak? Elősütött pizza, kész tészta, kész leves - ha az ételről van szó, akkor a...

Karbonbeton: Forradalmi újítás, vagy valami egészen más?

A karbonbeton meséje így kezdődne, ha mesékben emlegetnék: Létezik egy építőanyag, amely több mint...

4 példa a BIM bevezetésére az építőiparban

Az épületinformációs modellezés (BIM) elfogadott módszer a tervezési fázisban, de gyakran...

OpenBIM mint a digitális adatcsere jövőbeli szabványa

Ma már egyértelműen kijelenthetjük, hogy az OpenBIM a digitális adatcsere jövőbeli szabványa. A...

Felhőbe tervezés

A számítástechnika felhőbe költözése gyorsan forradalmasítja az információmegosztás és -hozzáférés...

Fő termékeink

Utolsó hírünk

Az ALLPLAN elindítja az Allplan Cloud szolgáltatásokat az Allplan előfizetésekkel együtt

Továbbfejlesztett tervezés-építés munkafolyamatok az Allplan Cloud segítségével Az ALLPLAN ma...