Hogyan készült el egy BIM technológiával összeállított híd az Allplan Bridge segítségével? Mai esettanulmányunkban ezt a projektet mutatjuk be.

Nem is az Allplan-nal indult…

A hibákból tanul az ember. Ez nemcsak általában a siker egyik legfontosabb alapja, hanem a kísérleti projektek egyik alapelve is. Arról szól, hogy kiderüljön, mi működik és mi nem. A szövetségi és a tartományi kormányok digitális tervezés és építés előmozdítására irányuló erőfeszítései részeként jelenleg számos olyan infrastrukturális projektet hajtanak végre, amelyekben a BIM alkalmazásának alapjait fejlesztik. Ehhez néha a megfelelő szoftver kiválasztása is hozzátartozik. Az Alsó-Szászországban, az Osnabrück melletti “A1-es autópálya: A Hase és a Stichkanal felett átívelő híd cseréje” című BIM-kísérleti projektben a projekt közepén az eredetileg használt modellező szoftvert az Allplan Bridge-re cserélték. A döntés kifizetődőnek bizonyult.

Az 1969-ben épült, hétnyílású híd bővítése

A nagy forgalom miatt az A1-es autópályát az Ahlhorner Heide csomópont és a Lotte/Osnabrück csomópont között hat sávosra szélesítik – ez egy sok éve tartó folyamat. Hat építési szakaszban valósítják meg ezt a fejlesztést, mely magában foglal egy 1969-ben épített hétpályás hidat az Osnabrück Nord és az Osnabrück Hafen csomópontok között. A 261,5 méter hosszú építmény az Osnabrücki ágcsatornán, beleértve a szervizutat és a töltésszakaszt, a Hase vízfolyást, valamint az árterületen lévő burkolatlan területeket és a szervizutat a szomszédos árokkal keresztezi. A statikai vizsgálat kimutatta, hogy a híd hossz- és keresztirányban nem rendelkezik megfelelő teherbírással. A szakértői vélemény szerint a megcélzott terhelési szintet csak egy új csereszerkezettel lehetne elérni.

Előnyben részesített változat: Mederhíd és ártéri híd

A megrendelő, az Alsó-Szászországi Közúti Építési és Közlekedési Állami Hatóság (NLStBV) az előzetes tervezés során a THORMÄHLEN + PEUCKERT-irodát bízta meg a változatvizsgálattal, valamint az új hídpótlás építésének előnyben részesített változatának modellezésével. A mérnökök összesen kilenc változatot számoltak ki, amelyek mindegyikében a szerkezetet mederhídra és ártéri hídra bontották. A csatornán való átkelés területén a 68,0 m fesztávolságú, kötött ívű hídból álló változatot részesítették előnyben, az ártéri híd pedig egy kéttámaszú hosszgerendával gyámolított híd, két integrált változómagasságú főtartóval . Az ártéri híd egyes fesztávolságai 25,8 és 56 méteres fesztávolságok között változnak.

https://tangens.hu/blog/a-bim-szerepe-a-hidepitesben/
https://tangens.hu/blog/integralt-munkafolyamat-mernokoknek/

Az Allplan Bridge használata

Miután az előnyben részesített terv változatról döntöttek, azt még modellezni kellett. Különösen a hídtengelyek meghatározása jelentett óriási kihívást, mivel a két irányú pályán eltérőek voltak, továbbá a híd bonyolult keresztmetszeti kiszélesítését igényelték. A mérnökök hamar rájöttek, hogy az általuk használt szoftver nem felel meg a feladat összetettségének, mert azzal túl sok időt kell a modellezésre fordítani. Ezért úgy döntöttek, hogy a folyamatban lévő projekt során áttérnek az Allplan Bridge szoftverre.

Parametrikus hídmodell az Allplan Bridge segítségével

Az Allplan Bridge programban olyan parametrikus hídmodellt tudtak létrehozni, amely a megadott értékek alapján automatikusan generálta a helyes geometriát.  Például a Dortmund felé vezető pálya esetében a mederhíd változó szélességét egyszerűen lehetett modellezni az íves szakaszon, avagy az oldalesés változását a kereszttartók magasságának változtatásával Boolean-operátotok segítségével lehetett beállítani a pályalemez állandó vastagsága érdekében.

Hibamentes modellezés az Allplan Bridge szoftvernek köszönhetően

Hendrik Martin, a THORMÄHLEN + PEUCKERT magasépítési/hídépítési projektmenedzsere lelkes: “Az Allplan Bridge-re való áttéréssel a folyamatban lévő projektfeldolgozás során sikerült hibamentes modellezést elérnünk az új meder- és ártéri hídnál az A1-es autópálya mentén Osnabrück közelében. Az Allplan Bridge lehetővé teszi az összetett szerkezeti modellek megvalósítását és az igényelt úttengelyhez való igazítását. A kompozit szerkezetű íves építményeket az utólagos félig integrált feszített betonszerkezetekkel így az eltérő vonalvezetésű főtartó tengelyekkel is össze lehetett hangolni.”

Az Allplan Bridge Magyarországon is elérhető

Vedd fel velünk a kapcsolatot, amennyiben komplex hidakat, felüljárókat tervez az irodád – átbeszéljük az igényeket, lehetőséged van próbaverziót is igényelni – mely teljes funkcionalitás mellett csupán időben korlátoz Téged. Így valóban nem vásárolsz zsákba macskát, ha Allplan Bridge szoftverrel bővíted irodád tervezőkapacitásait.