A berlini Altglienicker-híd 30 évvel a forgalomból kivonása után végre új kiegészítő szerkezetet kap. A tervezésért felelős AFRY mérnökei önkéntes alapon BIM segítségével tervezték meg a projektet.
Az 1906-ban épült, majd 1950-ben átépített Altglienicker-híd, amely Adlershof és Altglienicke között, a berlini Teltow-csatornán átívelve vezet, 1995 óta zárva van. Azóta a szerkezet csupán a két part között létesített vezetékek alátámasztására szolgál, míg helyette egy ideiglenes híd bonyolítja a forgalmat. Mivel azonban ez utóbbi 2025-ben eléri tervezett 30 éves élettartamát, itt az ideje az Altglienicker-híd valódi cseréjének. A hidat és az útépítést a német AFRY tervezi. A különös az, hogy a tervezés BIM-módszerrel történik, anélkül, hogy a megrendelő – a Wasserstraßen-Neubauamt Berlin – ezt kérte volna.
Kettős görbületű acél kompozit rács
A kiválasztott hídterv egy 36 méteres fesztávolságú, acélból készült kompozit tartószerkezet, és egy kéttámaszú, körülbelül 41 méteres fesztávolságú gerenda. A torziós feszültséget a lejtés és a helyzet szerinti kettős görbület okozza. A járda és az úttest közötti speciális íves forma a lehető legkisebb méretek mellett optimális teherátadást eredményez. A kis keresztgerenda fesztávolság viszont alacsony szerkezeti magasságot tesz lehetővé, ami megfelel a víziút űrszelvényének, és anyagot takarít meg. A stabilitást egy oldalsó átmenetes ív biztosítja, amely felveszi a keresztirányú igénybevételt, és ezen felül világító sávként is szolgál. A mélyalapozás megtakarítja egy vízzáró munkagödör kialakítását a hídfőknél. Magát a hidat úgy szerelik össze, hogy daruval úsztatják a helyére.
Fokozott hatékonyság és minőség a BIM révén
Az AFRY tudatosan döntött a BIM-alapú tervezés mellett, szerződéses kötelezettség nélkül – jó okkal. „A mindennapi munkánk során a hatékonyság és a minőség jelentős növekedését tapasztaljuk a BIM különböző részterületeken történő alkalmazásával” – magyarázza Paul-Christian Max, az AFRY Deutschland GmbH BIM implementációs menedzsere, projektvezetője és BIM-koordinátora. „Emellett a modellalapú munka az adott helyzet jobb megértéséhez vezet – mind számunkra, mind a projektpartnereink számára.”
Az Altglienicker-híd projektnél a mérnökök az Allplan Bridge, Allplan és Allplan Bimplus szoftvercsomagot használták. Először a tervezett útvonal tengelyadatait XML formátumban feltöltötték a Bimplus BIM platformra, ahonnan aztán importálták az Allplan Bridge-be. Az útvonal alapján a csapat a hídépítő szoftverben a tengely- és keresztmetszet-definíciók segítségével modellezni tudta a korábban kidolgozott hídváltozatot. A továbbiakban a részlettervezést, a tervlapok összeállítását ezután az Allplan Engineeringben végezték el. Ezen túlmenően a mérnökök a különböző építőelemeket olyan attribútumokkal látták el, mint az átépítés kategóriája és a szakág hozzárendelése, valamint a mennyiségi kimutatásokhoz szükséges releváns adatok. A nyílt BIM filozófiának köszönhetően az adatok cseréje és koordinálása belsőleg és külsőleg IFC formátumban történt.
A BIM-mel való munka kifizetődő volt
A BIM-mel való munka kifizetődő volt. Az attribútumokkal felruházott IFC adatszolgáltatás lehetővé tette az építési sorrend (4D) és az építési költségek (5D) automatizált – és így rendkívül időtakarékos – számítását. Az olyan attribútumoknak köszönhetően, mint a szakmák hozzárendelése, a szakmák optimális koordinálása is lehetséges volt. Emellett a szabályalapú és vizuális ütközésellenőrzés is jelentősen hozzájárult a nagyon magas tervezési minőség eléréséhez. A modellalapú hibakövetés javította a projekt résztvevői közötti kommunikációt. A modell további hozzáadott értéket jelentett a tervlapok közvetlenül a modellből történő származtatása, és nem utolsósorban a híd jobb vizualizációja révén. Ez lehetővé tette a kétszer görbült konstrukció jobb megértését, és így jelentősen hozzájárult a részletek precíz kidolgozásához.
Hídtervezőszoftver: Alplan Bridge
Ismerd meg jobban a világ egyik legjobb hídtervező szoftverét az Allplan Bridge-t. Kattints ide és töltsd le a borssurát!