Törökország északkeleti partjainál, rekultivált földterületen található az új Rize-Artvin repülőtér. A repülőtér a török kormány számára kiemelt prioritást élvez, az építkezés 2020 tavaszán kezdődik, és 2021 végére készült el. A munkálatok részeként a repülőtérhez egy új, helyben öntött, utófeszített hídra volt szükség, amely csatlakozik a Rize és Artvin városok közötti meglévő utakhoz. A híd tervezésével a Yüksel Proje török mérnöki tanácsadó céget bízták meg.
A hidat azonban még a repülőtér megnyitása előtt el kellett készíteni, így a tervezésre mindössze két hónap állt rendelkezésre. Bár az ügyfél nem írta elő a BIM használatát ennél a projektnél, a Yüksel Proje felismerte, hogy a Rize-Artvin repülőtéri híd hatékony tervezésének egyetlen módja a rendelkezésre álló idő alatt a fejlett BIM-képes 3D modellező szoftver használata.
Egy kihívást jelentő hídtervezés
A 444 métert átfogó hídpálya változó, 120 és 180 cm közötti szerkezeti vastagságú, és hosszában 13 hídnyílást tartalmaz. A sűrített tervezési és építési ütemterv mellett a híd számos más kihívást is jelentett. A hidat rekultivált területen építették, ami további felméréseket és elemzéseket igényelt. Maga a híd is összetett geometriát igényelt, mint például a változó magasságú főtartó, a V alakú hídpillérek excentricitása, valamint a cölöpök változó elhelyezkedése. Ezek a tényezők azt is jelentették, hogy az utófeszítő pászmák tengelyének megtervezése újabb kihívást jelentett.
Problémák megoldása a parametrikus hídtervezéssel
A Yüksel Proje a tervezési munka nagy részéhez az Allplan és az Allplan Bridge programot használta, mivel a parametrikus hídtervezési program segíthetett a tervezés és a szükséges változtatások felgyorsításában.
Például a 3D terep- és útmodelleket importálni lehetett az Allplan Bridge-be, majd a hídtervezés alapjául használni. Ez pontos és összehangolt tervezői adatszolgáltatást biztosított a munkához. A hídmérnökök így gyorsan és egyszerűen modellezhették a különböző hídalternatívákat, és láthatták a híd geometriája és a meglévő terepviszonyok, valamint az esetleges földmunkák és egyéb helyszíni jellemzők közötti kölcsönhatást. A parametrikus modellezés a hídpálya tervezésénél is segített, mivel a hídpálya geometriája hosszában változott. A híd keresztmetszetét parametrikusan hozták létre, majd a híd vonalvezetése mentén extrudálták a 3D-s hídmodell elkészítéséhez.
Ahol a feszítőpászmák keresztezték egymást, különösen nehéz volt pontosan modellezni. Itt parametrikus modellezésre volt szükség, hogy a pászmák elhelyezése pontosan és hatékonyan történjen. A pászmák variációinak bevitele és a modell egyszerű beállítása e paraméterek módosításával sokkal egyszerűbbé tette a tervezést, mint a szálak folyamatos újramodellezése minden egyes tervezési iterációnál.
Gyorsított tervezési fázis
Miután a hidat modellezték, azt importálták az Allplan programba, ahol a szelvényrészleteket és a vasalás tervezését és részletezését végezték el. A 3D-s hídmodell további előnyei közé tartoztak az automatikus ütközésfelismerő eszközök és a pontos mennyiségszámítások. Ez nemcsak a tervezés minőségét javította, hanem biztosította azt is, hogy a tervezési fázis a lehető leghatékonyabb legyen. Mivel a tervezési időablak ilyen rövid volt, a tervezési tevékenységek felgyorsítása elengedhetetlen volt a határidőre történő átadáshoz. Emellett az Allplan Bridge lehetővé tette, hogy a hídtervezési csapat az építési fázisban szükséges további információk gyors és egyszerű rendelkezésre bocsátásával támogassa a kivitelezőt.
Úttörő szerepet játszik a BIM a hidak esetében
A Yüksel Proje számára egyértelműek voltak a speciális, parametrikus 3D-s hídmegoldás használatának előnyei – enélkül nem tudták volna a hídtervezést a megadott időkeretben befejezni. A mérnökök becslése szerint az Allplan Bridge nélkül a tervezés befejezéséhez a korábbi két hónap helyett legalább négy hónapra lett volna szükségük – ez jelentős növekedés. Ez a termelékenységbeli ugrás az oka annak, hogy a Yüksel Proje ma már szinte minden új hídprojektjének modellezéséhez az Allplan Bridge-t használja. Számukra a 3D-s hídtervezés a BIM segítségével többé már nem opcionális extra, hanem a minőségi projekt időben és a költségvetésnek megfelelően történő megvalósításának alapvető része.
Az ALLPLAN ingyenes, 30 napos próbaverziót kínál 3D hídtervezési szoftveréhez – miért ne néznéd meg, mit érhetsz el vele?
- Új szint a vasbetontervezésben: Allplan – FEM-Design 3D integráció bemutatóA StruSoft FEM-Design – Hungary előadást tartott Új szint a vasbetontervezésben: Allplan – FEM-Design 3D integráció bemutató címmel. Az előadás felvételét a szervezők közkinccsé tették, amit most mi is megosztunk… További információ: Új szint a vasbetontervezésben: Allplan – FEM-Design 3D integráció bemutató
- ALLTO PythonParts akció július 31-ig.Örömmel jelentjük be, hogy a ALLTO PythonParts csapata különleges ajánlatokkal készül számodra! Hihetetlen, de már több mint 3500 felhasználó és partner használja a PythonParts megoldásait világszerte és külön büszkeség, hogy… További információ: ALLTO PythonParts akció július 31-ig.
- A Nemetschek és az Autodesk hosszútávú együttműködése2024 áprilisában a Nemetschek Csoport és az Autodesk bejelentette együttműködési megállapodását, amely forradalmasítja az építészet, mérnöki és építőipari (AEC/O) munkafolyamatokat. Az együttműködés célja a felhőalapú technológiák és az interoperabilitás előnyeinek… További információ: A Nemetschek és az Autodesk hosszútávú együttműködése