Törökország északkeleti partjainál, rekultivált földterületen található az új Rize-Artvin repülőtér. A repülőtér a török kormány számára kiemelt prioritást élvez, az építkezés 2020 tavaszán kezdődik, és 2021 végére készült el. A munkálatok részeként a repülőtérhez egy új, helyben öntött, utófeszített hídra volt szükség, amely csatlakozik a Rize és Artvin városok közötti meglévő utakhoz. A híd tervezésével a Yüksel Proje török mérnöki tanácsadó céget bízták meg.

A hidat azonban még a repülőtér megnyitása előtt el kellett készíteni, így a tervezésre mindössze két hónap állt rendelkezésre. Bár az ügyfél nem írta elő a BIM használatát ennél a projektnél, a Yüksel Proje felismerte, hogy a Rize-Artvin repülőtéri híd hatékony tervezésének egyetlen módja a rendelkezésre álló idő alatt a fejlett BIM-képes 3D modellező szoftver használata.

Egy kihívást jelentő hídtervezés

A 444 métert átfogó hídpálya változó, 120 és 180 cm közötti szerkezeti vastagságú, és hosszában 13 hídnyílást tartalmaz. A sűrített tervezési és építési ütemterv mellett a híd számos más kihívást is jelentett. A hidat rekultivált területen építették, ami további felméréseket és elemzéseket igényelt. Maga a híd is összetett geometriát igényelt, mint például a változó magasságú főtartó, a V alakú hídpillérek excentricitása, valamint a cölöpök változó elhelyezkedése. Ezek a tényezők azt is jelentették, hogy az utófeszítő pászmák tengelyének megtervezése újabb kihívást jelentett.

Problémák megoldása a parametrikus hídtervezéssel

A Yüksel Proje a tervezési munka nagy részéhez az Allplan és az Allplan Bridge programot használta, mivel a parametrikus hídtervezési program segíthetett a tervezés és a szükséges változtatások felgyorsításában.

Például a 3D terep- és útmodelleket importálni lehetett az Allplan Bridge-be, majd a hídtervezés alapjául használni. Ez pontos és összehangolt tervezői adatszolgáltatást biztosított a munkához. A hídmérnökök így gyorsan és egyszerűen modellezhették a különböző hídalternatívákat, és láthatták a híd geometriája és a meglévő terepviszonyok, valamint az esetleges földmunkák és egyéb helyszíni jellemzők közötti kölcsönhatást. A parametrikus modellezés a hídpálya tervezésénél is segített, mivel a hídpálya geometriája hosszában változott. A híd keresztmetszetét parametrikusan hozták létre, majd a híd vonalvezetése mentén extrudálták a 3D-s hídmodell elkészítéséhez.

Ahol a feszítőpászmák keresztezték egymást, különösen nehéz volt pontosan modellezni. Itt parametrikus modellezésre volt szükség, hogy a pászmák elhelyezése pontosan és hatékonyan történjen. A pászmák variációinak bevitele és a modell egyszerű beállítása e paraméterek módosításával sokkal egyszerűbbé tette a tervezést, mint a szálak folyamatos újramodellezése minden egyes tervezési iterációnál.

Gyorsított tervezési fázis

Miután a hidat modellezték, azt importálták az Allplan programba, ahol a szelvényrészleteket és a vasalás tervezését és részletezését végezték el. A 3D-s hídmodell további előnyei közé tartoztak az automatikus ütközésfelismerő eszközök és a pontos mennyiségszámítások. Ez nemcsak a tervezés minőségét javította, hanem biztosította azt is, hogy a tervezési fázis a lehető leghatékonyabb legyen. Mivel a tervezési időablak ilyen rövid volt, a tervezési tevékenységek felgyorsítása elengedhetetlen volt a határidőre történő átadáshoz. Emellett az Allplan Bridge lehetővé tette, hogy a hídtervezési csapat az építési fázisban szükséges további információk gyors és egyszerű rendelkezésre bocsátásával támogassa a kivitelezőt.

Úttörő szerepet játszik a BIM a hidak esetében

A Yüksel Proje számára egyértelműek voltak a speciális, parametrikus 3D-s hídmegoldás használatának előnyei – enélkül nem tudták volna a hídtervezést a megadott időkeretben befejezni. A mérnökök becslése szerint az Allplan Bridge nélkül a tervezés befejezéséhez a korábbi két hónap helyett legalább négy hónapra lett volna szükségük – ez jelentős növekedés. Ez a termelékenységbeli ugrás az oka annak, hogy a Yüksel Proje ma már szinte minden új hídprojektjének modellezéséhez az Allplan Bridge-t használja. Számukra a 3D-s hídtervezés a BIM segítségével többé már nem opcionális extra, hanem a minőségi projekt időben és a költségvetésnek megfelelően történő megvalósításának alapvető része.

Az ALLPLAN ingyenes, 30 napos próbaverziót kínál 3D hídtervezési szoftveréhez – miért ne néznéd meg, mit érhetsz el vele?

  • Az előregyártott elemekben a jövő
    A Bayer Construct összetett tervezői, gyártói és kivitelezői tevékenységéről és az ehhez szükséges Allplan szoftverháttér-támogatásról Iski Tamás tervezési üzletágvezetővel és Becker Ádám vezető tervezővel beszélgetett az építészfórum riportere, Bán Dávid. […]
  • A BIM növekvő befolyása az amerikai építőiparban
    Az Egyesült Államokban a mérnöki és építészirodák már évek óta széles körben használják az épületinformációs modellező (BIM) programokat. Annak ellenére, hogy viszonylag lassan terjedt el az amerikai projektekben, mára a […]
  • BIM az infrastruktúra számára
    Az épületinformációs modellezés (BIM) egyre szélesebb körben elfogadottá válik az infrastrukturális ágazatban. A BIM alkalmazása a hídtervezési folyamatban azonban viszonylag új, és ritkán alkalmazzák következetesen a napi munkafolyamatokban. Számos olyan […]