Hídtervezés – Cseh vasúti felüljáró

2021. 10. 28.

A csehországi Kynšperk nad Ohříban hamarosan új híd váltja fel a meglévő vasúti átjárót. Ez nemcsak a közúti és a vasúti forgalom szétválasztását teszi majd lehetővé, hanem egyúttal a meglévő út vonalvezetését is javíthatják, hogy biztonságosabb és kényelmesebb legyen az utazás. Az új, hétnyílású híd teljes hossza közel 145 méter lesz, a vasút felett 27,5 méteres fesztávolsággal. A híd, amelyet a Sagasta s.r.o. mérnöki tanácsadó cég tervezett, az egyik első olyan projektjük, amelyet teljes egészében 3D-ben terveztek az Allplan Bridge segítségével, és amely kihasználja a parametrikus hídtervezés előnyeit.

A hídtervezés háttere

Az új híd tervezésénél a nyílásoknál, amelyek hossza 15 m és 27,5 m között változik, feszített betonlemezeket alkalmaztak. A fő nyílást pillérek támasztják alá, míg a többi hídszakaszt egyenként két támasz gyámolítja. A vasút felett átívelő középső fesztáv szerkezete egy acélgerendákkal alátámasztott előregyártott vasbeton lemez, amely a rajta lévő monolit vasbeton födém zsaluzataként szolgál. Ez a szokatlan építési módszer és az összetett kialakítás biztosította, hogy az építkezés során nem volt szükség zsaluzásra a vasút felett, ami csökkentette a vasút működésének zavarását.

hídtervezés

3D-s hídmodellezés parametrikus eljárással

Az új felüljáró legjobb geometriai helyzetének meghatározásához több különböző útvonalvezetést terveztek meg. A híd vízszintes és függőleges vonalvezetését ezután .xml formátumban importálták az Allplan Bridge programba, így a hídmérnökök megkapták a tervezéshez szükséges adatokat. Ezen tengelyvona mentén a híd többi részét – beleértve a hídszerkezetet, az utat, a járdákat, a biztonsági korlátot, a pilléreket és a támfalakat – parametrikusan, 3D-ben tervezték meg az Allplan Bridge segítségével.

A parametrikus tervezést az érintett szerkezeti elemek nagy száma miatt alkalmazták. Ez nagyban megkönnyítette a keresztmetszetek tervezését, mivel minden egyes parametrikus keresztmetszethez olyan változókat rendeltek hozzá, mint például a szélesség vagy a hajlásszög. Minden egyes változóhoz keresztszelvény pontokat rendeltek hozzá, amelyek a híd függőleges vonalvezetéséhez kapcsolódtak. Így a keresztmetszetek könnyen megtervezhetők és beállíthatók voltak, majd a keresztmetszetnek a vonalvezetés mentén történő extrudálásával gyorsan megtervezhető volt az út- és hídszerkezet.

A parametrikus hídtervezés előnyei

A főtartónál hat acélgerendát alkalmaztak az alsó betonlap alátámasztására. Ennek a keresztmetszetnek a létrehozása igen egyszerű volt, egy acélgerendát kellett paraméteresen modellezni, majd ebből öt másolatot készíteni. A parametrikus tervezés lehetővé tette olyan változók figyelembevételét, mint a gerenda távolsága az út tengelyétől, a gerenda magassága és szélessége, az előregyártott födém magassága, valamint az útpálya magassága és szöge. Így a keresztmetszet szükség szerint módosítható volt, és a kapcsolódó változók is frissültek, értékes tervezési időt takarítva meg és csökkentve a hibakockázatot.

A parametrikus hídtervezés előnyei nem csak a keresztmetszet frissítésében rejlenek. Az út vonalvezetését többször módosították, akárcsak a kezdeti négy különböző változat tervezését. Minden egyes alkalommal, amikor az út vonalvezetését frissítették, a hidat a megfelelő pozícióba kellett áthelyezni. Ezt a szoftver automatikusan elvégezte, de ezután a helymeghatározást is frissíteni kellett. A tervezők egy szöveges fájlt használtak a helyes keresztszelvény értékekkel, amelyet eredetileg Microsoft Excelben hoztak létre, majd átmásoltak az Allplan Bridge programba. A fesztávolság vagy más változók módosítását gyorsan és egyszerűen el lehetett végezni az Excelben, majd frissíteni az Allplan Bridge-ben, a kapcsolódó változók automatikus frissítésével.

Miután a hídtervezés elkészült, a hídmodell az Allplan Engineeringbe lett exportálva befejezés céljából. Itt könnyen modellezhetővé vált a betonvasalás, elkészülhetett a dokumentáció, például az általános elrendezési rajzok, és vizualizációkat lehetett készíteni az elkészült hídról.

hídtervezés - Allplan Bridge

Összegezve

A Sagasta tervezői számára a 3D-s hídtervezés az Allplan Bridge segítségével számos meggyőző előnyt kínál. „Míg a 2D-s rajzok egyszerű szerkezetek esetén megfelelőek, a 3D-s modellel sokkal pontosabb a tervezés – nincsenek ütközések a szerkezeti elemek vagy a megerősítések között, és sokkal könnyebb vizualizálni a bonyolult részleteket. Az esetleges szerkesztések is sokkal egyszerűbbek, mivel a modellben bekövetkező változások automatikusan frissülnek a rajzokban – és a hídtervezésnél ez a két előny a legfontosabbak közé tartozik” – lelkesedik Ladislav Lidmila, a Sagasta s.r.o. hídász mérnöke.

Próbáld ki az Allplan Bridge – az ALLPLAN úttörő hídtervezési szoftverének – ingyenes, 30 napos próbaverzióját, hogy megtudd, mennyivel hatékonyabb lehet a hídtervezés. További részletes információt az Allplan Bridge-ről cégünk új, hídtervezéssel kapcsolatos oldalán a https://hidtervezoszoftver.hu-n találsz.

Ezeket a cikkeket olvastad már?

Még több hasznos szakmai cikk

A BIM növekvő befolyása az amerikai építőiparban

Az Egyesült Államokban a mérnöki és építészirodák már évek óta széles körben használják az...

Új típusú munkavégzés: irodai tervezés ÉS home office

Mi történik az építőiparban? sokan állnak vissza irodai munkavégzésre az építész, statikus,...

A parametrikus hídtervezés

Mivel a hidak a legbonyolultabb épített szerkezetek közé tartoznak, ebből következik, hogy a...

Madárcsicsergés és a vihar – avagy két innovatív tervezés a nagyvilágból

Időről időre olyan cikkeket is hozunk, amelyek nem kifejezetten a szoftvereink előnyeiről- bár a...

Beszámoló egy Allplan kihívásról, avagy mi a hézag?

Az Allplan kiválasztotta a kreatív réspályázatának nyerteseit - és annyira különbözőek, amennyire...

Fő termékeink

Utolsó hírünk

ALLTO PythonParts akció július 31-ig.

Örömmel jelentjük be, hogy a ALLTO PythonParts csapata különleges ajánlatokkal készül számodra!...