Hogyan forradalmasítja a Quadrante mérnökiroda a hídtervezést egy nigériai vasútvonal-projektben?

2024. 03. 25.

Nigériában folyamatban van egy jelentős infrastrukturális projekt, amelynek keretében a portugál Quadrante cég tervezi az útvonalon lévő hidakat. A Quadrante az Allplan Bridge hídmodellező szoftver nagy teljesítményű tervezőeszközeit használva egy 480 km hosszú új vasútvonalat tervez, amely Kano és Maradi, valamint Kano és Dutse között húzódik. Ez a projekt azonban több, mint egy egyszerű közlekedési fejlesztés; ez egy bizonyíték arra, hogy az innovatív tervezőszoftverek hogyan javíthatják drasztikusan a projektek hatékonyságát és a határidőket.

A Quadrante új mércét állít fel az iparágban azzal, hogy az Allplan Bridge segítségével 1 km hosszú gerendahidakat tervez mindössze két óra alatt. Ez a gyors haladás kulcsfontosságú, hiszen céljuk a projekt maximális hatékonysággal és határidőre történő kivitelezése, beleértve a több mint 130 gerendahíd sikeres – és gyors – megépítését.

A projekt háttere

Ez a projekt egy úttörő vállalkozás, amely összeköti Nigériát és Nigert, és a tervezés és a kivitelezés előrehaladott szakaszában van. A projekt értéke 1,82 milliárd USD, és az észak-nigériai Kanótól a dél-nigériai Maradiba vezető egyvágányú, normál nyomtávú vasútvonal előkészítési, építési és projektköltségeit fedezi. Kano felől egy elágazás a szintén észak-nigériai Dutse felé vezet.

A vasútvonal összesen 387 km hosszú a Kano és Maradi közötti szakaszon, a dutsei ág pedig további 93 km-t tesz ki. A projekt 20 vasútállomást, 5 karbantartó udvart és műhelyt, 52 vasúti hidat, 75 közúti felüljárót és 6 közúti aluljárót is magában foglal. Tekintettel arra, hogy a projekt Észak-Nigéria kevésbé lakott, de biztonsági szempontból érzékeny területein helyezkedik el, a projekt valamennyi elemének gyors megépítése szükséges. A részletes tervezés célja az építési hatékonyság maximalizálása, miközben a terepviszonyokhoz és a logisztikai bonyolultsághoz igazodva minimalizálni kell az építés időtartamát. A Quadrante irányítja a projekt részletes tervezését, a hidakat, felüljárókat és aluljárókat, az építményinformációs modellezés (BIM) segítségével tervezik.

© Quadrante

Szabványosítás = hatékonyság

A hídtervezés terén a Quadrante figyelemre méltóan hatékony, ami részben annak köszönhető, hogy hajlandóak fejleszteni az Allplan Bridge-ben való jártasságukat és ismereteiket. Az Allplan Bridge programban létrehoznak egy sablon hídmodellt. Ez számos egyedi elemet tartalmaz, mint például a keresztmetszet változásának lehetőségeét, amelyeket Boole-műveletek alkalmazsával használnak, vagy egy olyan számítási képletet, amelyet az előregyártott pályaelemek közötti illesztések kialakítására használnak. Ezen kívül ez a folyamat megköveteli a vasúti pálytengely importálását is a Bimplusból a LandXML segítségével. A modell referenciavonalakat, kényszerpontokat és a tengely mentén különböző keresztmetszeteket használ, hogy egységes szerkezetet hozzon létre, figyelembe véve a pályaszint végpontjainak kisebb változásait, valamint a sínek és a gyalogjárdák elhelyezését.

A 3D-s modell esetében a fő összetevők a hosszgerendák, a pillérek és a keresztgerendák. A támaszok helyén a pilléreket egy SmartPart által pozícionált referenciaponttal kapcsoljuk össze. A pályalemezt alapvetően hosszgerendák támasztják alá, amelyeknek egy hozzájuk tartozó referenciapontból kell kiindulniuk. Ezeket a referenciapontokat a híd főtengelyéhez kapcsolódó gerendaelemek segítségével tűzzük ki. Az egész folyamat eredményeképpen minden egyes fesztávra független kapcsolatok jönnek létre. Sablonok és Boole-műveletek segítségével jönnek létre az előregyártott elemek kapcsolatai. Az összetett szerkezet ellenére a modell alkalmazkodó, lehetővé téve a gyors transzformációkat a hídelemek méreteinek beállításához. Ez a modell sablonként szolgál további hídmodellek létrehozásához, és egy TCL-fájl segítségével gyorsan illeszthetők további hídpillérek is.

Amint a 3D modell elkészült, a csapat továbblép az egyes hidak 2D-s rajzainak származtatására. A folyamatot úgy optimalizálják, hogy az egyes hidakról készült egyedi tervek számát minimalizálják. Minden hídról csak három vagy négy általános geometriájú rajz készül, amelyek a hidat teljes hosszában mutatják. A részletekhez, például a pillérekhez és az alapokhoz típusrajzokat használnak, amelyeket a magasság és elhelyezkedés szerint paramétereznek.

Ezzel a munkafolyamat segítségével a csapat körülbelül két óra alatt képes egy egy kilométeres vasúti híd teljes, szigorúan meghatározott modelljét elkészíteni. A Quadrante szerint ennek a tervezési folyamatnak a gyorsasága és pontossága más szoftverrel vagy munkafolyamatokkal nem érhető el. A Quadrante így használja ki az Allplan Bridge-t, hogy új mércét állítson fel a hídtervezés hatékonysága terén.

© Quadrante

Változó elemek gyors modellezése

A Quadrante az Allplan Bridge alkalmazását felüljárók tervezésére is a saját szabványos sablonjaival kezdi. E szerkezetek többsége három összefüggő, előre gyártott I-tartókkal áthidalt támaszközből áll. Előre gyártott gerendákat alkalmaznak, amely a végleges pályalemez zsaluzataként szolgál, ami biztosítja az összes pályaelem integrált működését. Egyedülálló tulajdonsága, hogy nem használnak sarukat, mivel a gerendák közvetlenül a szerkezeti gerendákon nyugszanak, ami egyszerűsíti a tervezést. A támpillérek az Allplan Bridge programban vannak meghatározva, a gerendákat egy referenciapont segítségével pozícionálják. A pontos térbeli geometria modellezéséhez magukat a  modellelemeket használják vágósíkként.

A modellezés szempontjából a felüljárók egyedi kihívásokat jelentenek a változó ívek, oldalesések és pályarétegrend miatt. Az építési hatékonyság fenntartása érdekében a Quadrante úgy döntött, hogy a pályalemez vastagságát egységesen tartja, a magassági változásokat pedig a bitumenes réteg vastagságának változtatásával éri el. Ezt a lemez és az aszfaltréteg közötti Boole-művelettel érik el, ami az aszfaltréteg változó vastagságát eredményezi. Ezután a szerkezet modelljének befejezéséhez elhelyezzük a gerendákat, támaszokat és pilléreket. A hídmodellezési munkafolyamathoz való hasonlóságok ellenére a felüljárók a határozott geometriai különbségek és a függőleges görbületek miatt gondos kiigazítást igényelnek.

© Quadrante

Vizualizáció az átláthatóság érdekében

A Quadrante az Allplan Bridge-t használja az aluljárók és az azokat körülvevő terep modellezéséhez is, átfogó vizuális ábrázolást nyújtva a projektről. A megoldás megértésének elősegítése érdekében a különböző érdekeltek körében úgy döntöttek, hogy az aluljárók mellett közúti és vasúti szakaszokat is modelleznek. Ennek során a csapat egy állandó geometriájú, zárt keretű aluljáróval dolgozott. Ez olyan elemek modellezését foglalta magában, mint a zárt keresztmetszet, a támfalak keresztmetszete, a terep kialakítása, valamint a vágányok elemei.

© Quadrante

A vasalás modellezése

Mivel a projekt hídjai modulárisak, a Quadrante képes volt hatékonyan modellezni a vasalást az Allplan segítségével. Azáltal, hogy a betonacélok kiosztását egy fesztávra modellezzük, majd ezt az egész projekt során újra felhasználjuk, jelentős időmegtakarítást érhetünk el, miközben a hibákat is minimalizáljuk.

Ez azonban más előnyökkel is jár – mivel a projekt összes vasalása ilyen módon az Allplanban van modellezve, gyorsan és egyszerűen lehet pontos betonacél hajlítási listákat készíteni az ügyfél által kért formátumban. Mivel az összes információ megtalálható a modellben, a kimutatások néhány kattintással elkészíthetők.

© Quadrante

A határok feszegetése

A Quadrante mérnökiroda úttörő megközelítése az Allplan Bridge technológia felhasználásával bizonyítja elkötelezettségét a hídtervezés határainak feszegetése iránt. Az Allplan Bridge projektjeikbe történő integrálásával – a gerendahidak és felüljárók tervezésétől kezdve a vasalási tervek modellezéséig és az aluljárók vizualizálásáig – a tervezés hatékonyságának és pontosságának magasabb szintjét érték el. Ezek az előrelépések nemcsak az olyan összetett projektek sikeres megvalósításához járulnak hozzá, mint a Kano-Maradi-Dutse vasútvonal, hanem a jövőben még innovatívabb mérnöki megoldások előtt is megnyitják az utat.

Még több hasznos szakmai cikk

MENSE-KORTE: A 3D-s betonnyomtatás lenyűgöző technológiája

A 3D-s betonnyomtatás úttörői, a MENSE-KORTE ingenieure+architekten bebizonyították, hogy ez a...

Allplan Bridge: BIM kísérleti projekt Alsó-Szászországban

Hogyan készült el egy BIM technológiával összeállított híd az Allplan Bridge segítségével? Mai...

Látványos tervezés Allplan és Cinema 4D segítségével!

Biztos láttál már olyan látványtervet, amin szinte megszólaltak az odagenerált emberek, hallottad...

4 gyakorlati példa, ahol a Visual Scripting segít a legjobban

A kódolás nélküli rendszerek - mint például az Allplan Visual Scripting eszköze - egyre...

10 alábecsült részletező eszköz az SDS2-ben, amelyek megkönnyítik a munkádat

Az SDS2-ben számos olyan eszköz található, amelyekkel időt takaríthat meg a modellezés, a...

Fő termékeink

Utolsó hírünk

ALLPLAN 2026 Launch Event – Építsünk együtt egy jobb holnapot!

Október 22-én ismét összeül a nemzetközi építőipar digitális szakmai közössége: érkezik az ALLPLAN...