A mérnöknek semmi sem túl nehéz – még egy álló folyóhullám tervezés utáni megépítése sem.
A mérnökök legfőbb jellemzője, hogy semmi sem túl nehéz számukra. Valamivel kevésbé ismert talán az a tény, hogy bizonyos kérdések addig emésztik őket, amíg meg nem találják rájuk a választ. Benjamin Di-Qual, a szenvedélyes szörfös esetében a kérdés az volt, hogy „Hogyan építesz meg egy hullámot?”. Szigorúan véve egy álló folyóhullámmal foglalkozott, amely gyakorlatilag végtelen szörfös szórakozást nyújtana. A mérnök és cége, a Concon Construction Consulting végül maga adta meg a választ az ausztriai Ebensee-ben található The Riverwave hullámmal. A rendkívül összetett projekt multidiszciplináris és nemzetközi tervezőhálózat együttműködését igényelte, és csak a tervezés négy évig tartott.
A világ legnagyobb épített folyami hulláma – a tervezés
A tíz méter széles és körülbelül 1,5 méter magas Riverwave a világ legnagyobb álló folyami hulláma. A 120 méter hosszú különleges szerkezet megtervezéséhez és megépítéséhez szükséges erőfeszítés óriási volt, és az igazi szörfösök szenvedélyét tükrözi. Azok, akik a világot járják a legszebb hullámok keresésére, tudják, mennyit ér számukra egy olyan hullám, amelyet egész évben a hazájukban használhatnak. A 2020-ban megnyíló vízi sportlétesítmény nettó építési költségei mintegy kétmillió eurót tettek ki. A 24 euró (hétköznapokon) és 29 euró (hétvégén) közötti napi jegyek, a szörftanfolyamok és egyéb ajánlatok gazdaságossá tehetik a működést.
Feltételek és kihívások a tervezés során
Folyamvédelmi okokból a hullámot nem lehetett közvetlenül a mederbe építeni. Ezért a vizet a Traun folyó természetes szintesését megelőzően egy csatornába vezetik, és a mesterséges hullám után visszaengedik a folyóba. Az építési követelmények között szerepelt egy hallépcső is, amelyet a mesterséges hullámmal párhuzamosan építettek. A csatorna a két végén lévő zsilipek és vízszivattyúk segítségével teljesen lecsapolható. A keletkező hajótest elsodródásának megakadályozása érdekében azt kötőrudakkal rögzítették a helyén.
Állóhullámok speciális eszköze
Álló folyami hullámok a természetben is előfordulnak, de megjelenésük erősen függ az áramlási sebességtől és a vízszinttől. Az összesen 24 lehetséges hullámforma közül csak egy szörfözhető (Ohtsu és Yasuda szerint) – az úgynevezett „maximális hullám”. Ahhoz, hogy a Traunban a mesterséges hullám felvehesse ezt a formát, és a folyó változó körülményei között is stabil maradjon, egy speciális mozgatható eszközre, az úgynevezett hullámformálóra volt szükség, amely alkalmazkodik a különböző vízszintekhez. Mivel a szükséges maximális hullámot nem lehet részletesen ábrázolni egy numerikus számítási modellben, a mérnököknek a hullámszerkezetet előzetesen egy fizikai modellel (1:8-as méretarányban) kellett szimulálniuk, amelyet egy közeli régi malom csatornájában építettek.
Egy álló folyóhullám megépítése nem éppen a mérnöki alapismeretek része. A The Riverwave (Ebensee, Ausztria) – a világ legnagyobb mesterséges folyóhulláma – tervezéséhez ezért különböző szakterületek nemzetközi csapatára volt szükség. A concon vezető építőmérnökei mellett a projektben helyi partner mérnökök (a Németországgal való szabályozási és vízépítési különbségek miatt), gépész tervezők és földmérők, biológusok, geológusok, helyi halászati és környezetvédelmi hatóságok vettek részt. Ben Nilsen a denveri (Colorado állam) McLaughlin Whitewater cégtől szintén különleges szerepet játszott. A vízi sportok építésével foglalkozó szakember jelentős segítséget nyújtott a concon számára az állóhullám hidraulikai méretezésében és számításaiban.
-
Válságban a német építőipar: részben önmaga okozta – de van kiútAz AEC iparágat 2025-ben átalakító fő trendekVálságban a német építőipar: részben önmaga okozta – de van kiút
Az AEC-ipar évtizedek óta rendkívül összetett, széttagolt és projektalapú módon működik. Minden egyes építési projektet jellemzően a semmiből terveznek meg, egyedi specifikációk alapján dolgoznak ki, és ritkán ismétlődnek. Az értéklánc vertikálisan és horizontálisan is helyi és erősen széttöredezett, és minden egyes lépésben számos érdekelt fél vesz részt, ami súrlódásokhoz és hatékonysági hiányosságokhoz vezet. Az iparág…
-
Itt az ideje, hogy az acélszerkezet-szerelők is ráálljanak a BIM-re. Itt van, hol kezdjék.
A BIM világa továbbra is nagyobb hatékonyságot, pontosságot, költségmegtakarítást és számos más előnyt biztosít az AEC-ipar számára. Sajnos azonban továbbra is nagyrészt kihasználatlanul marad, különösen az építési folyamatban hiánypótló szerepeket betöltő szakemberek, például az acélszerkezet-szerelők körében. Míg a mérnökök, a gyártók és szerkesztők gyakran dolgoznak együtt a 3D BIM-adatokkal, hogy hatékonyabb döntéseket hozzanak a tervezés…
3D tervezés
Az amerikai mérnökkel való együttműködés a projekt egyik kihívásának bizonyult. Amikor Ben Nilsen gallonokat vagy köbláb per másodperc értékeket emlegetett, a metrikus rendszerhez szokott közép-európaiaknak fogalmuk sem volt, miről beszél. Az Allplanban – a használt tervezőszoftverben – azonban a mértékegységek átváltása problémamentesnek bizonyult. A program segítségével a teljes projektet 3D-ben tervezték meg, az acél vízépítési elemektől kezdve a gátakon át a folyómederig. Ezenkívül volt egy földmunkamodell a pontos mennyiségi számításokhoz, valamint egy pontos terepmodell.
Pontosság a kivitelezésben
A modellalapú tervezés számos előnnyel járt. A Concon ügyvezető igazgatója, Benjamin di-Qual és csapata már a tervezés korai szakaszától kezdve tulajdonságokkal felruházott építőelemekkel dolgozott. Ebből automatikusan le lehetett vezetni a pontos méreteket és mennyiségeket. Ez pedig a hasonlóan pontos költségtervezés és nem utolsósorban az ajánlattételi felhívás alapját képezte. A másik előny a kivitelezés pontossága volt. A terepmodellből származó adatokat például közvetlenül át lehetett adni a kotrógépek GPS-vezérlésének, amelyek aztán elvégezték a földmunkát. A gép pontosságának köszönhetően a földmunkák ennek megfelelően tökéletesek voltak az építkezésen.
Modell és épített állapot centiméteres pontossággal
A pontos kivitelezést egy 3D-s vasbetonszerkezeti modell is segítette, amely rendkívül hasznosnak bizonyult, különösen a hullámformázó mélyedések kialakításánál. A 2D-s vasalási tervek mellett az építőmunkások 3D-s részleteket és nézeteket is kaptak, hogy jobban átlássák a bonyolult vasvezetéseket a felhajlításokkal, és lehorgonyzásokkal stb. együtt. Végül a mérnökök helyes számításainak és a modellalapú tervezésnek – és a kivitelezők kiváló kivitelezésének – köszönhetően a modell és a megépített állapot centiméterre pontosan megegyezett egymással.
Tervezd meg a jövőt!
Használd az Allplan szoftvert a tervezéshez. Ide kattintva ismerd meg jobban és ha kérdésed van vedd fel velünk a kapcsolatot!