BIM a gyakorlatban: Hogyan alakítja át a BPK Mosty az infrastruktúra tervezését az ALLPLAN segítségével?

2025. 10. 10.

Több mint 30 éves tapasztalattal a hídépítés területén, a BPK Mosty régóta megbízható név a lengyel közlekedési infrastruktúra szektorban. A modern vasúti és közúti projektek összetettségének növekedésével egyre nagyobb szükség van a rugalmasabb, együttműködésen alapuló tervezési munkafolyamatokra. Itt jön a képbe az ALLPLAN.

Az ALLPLAN Civil, a Visual Scripting és a PythonParts bevezetésével a BPK Mosty átalakítja az infrastrukturális projektek megvalósításának módját – a többtámaszú viaduktoktól a fejlett átereszrendszerekig. Az alábbiakban bemutatjuk, hogyan alkalmazza a cég a BIM-et a gyakorlatban: csapatok koordinálása, tervezés automatizálása, valamint az ország legambiciózusabb vasúti és közúti kihívásainak megoldása paraméteres modellezés és intelligens automatizálás segítségével.

A BPK Mosty digitális átalakulása

A BPK Mosty BIM-be való belépése 2020-ban kezdődött, amikor az ALLPLAN szoftvert két vasbeton szerkezet tervezéséhez alkalmazták a Lengyel Nemzeti Vízgazdálkodási Hatóság megbízásából. A hatékonyságnövekedés ösztönözte a céget a szoftver használatának gyors kiterjesztésére. 2023 végére az ALLPLAN-t az összes projektrajz több mint egyharmadának elkészítéséhez használták – összesen több mint 200 projektben.

A fordulópont 2023-ban következett be, amikor a BPK Mosty megszerezte első BIM-köteles közbeszerzési szerződéseit a Solidarity Transport Hub számára. A projekt digitális szállítási követelményeinek teljesítése érdekében a cég további ALLPLAN-licencekbe fektetett be, és a szoftvert teljes mértékben beépítette mindkét tervezőcsapat munkájába.

Ma az ALLPLAN szerves részét képezi a BPK Mosty szinte összes tervezőjének mindennapi munkájának. Egy dedikált BIM-koordinátorral és a paraméteres modellezés terén egyre növekvő szakértelemmel a cég vezető pozíciót vívott ki magának a digitális infrastruktúra tervezés területén.

Nagysebességű vasúti viaduktok és rácsos hidak

A BPK Mosty számára egy másik mérföldkő volt Lengyelország első nagysebességű vasúti programja – egy országos beruházás, amely több tucat mérnöki műtárgy tervezését igényelte, a kisfesztávú átereszektől a több kilométer hosszú viaduktokig.

A legimpozánsabbak között volt egy 5 kilométer hosszú, többtámaszú vasúti viadukt, amelyet előfeszített betonból építettek, szekrénytartós keresztmetszettel. Az ALLPLAN Civil segítségével a csapat perceken belül alapvető változtatásokat tudott végrehajtani a szerkezet profilján, szélességén és vastagságán – olyan aktualizálásokat, amelyek hagyományos munkafolyamatban általában órákat vettek igénybe.

Az ALLPLAN kulcsszerepet játszott két, 460 és 250 méter hosszú acél rácsos híd, valamint egy 131 méter hosszú, parabolikus felső bordával és hatszögletű szélmerevítéssel rendelkező egynyílású viadukt modellezésében is. Annak ellenére, hogy a szoftver elsősorban a betonra összpontosít, az ALLPLAN Civil komplex acélszerkezetekhez is kiválóan alkalmasnak bizonyult, moduljait kreatív módon használták vízelvezető rendszerek, útkorlátok és építészeti elemek, például lépcsők és zajvédő falak tervezéséhez is.

Paraméteres tervezés PythonParts segítségével

A nagy léptékű infrastruktúra mellett a BPK Mosty a paraméteres tervezést is alkalmazza a mindennapi mérnöki feladatok egyszerűsítésére. Az ALLPLAN Visual Scripting környezetének segítségével a csapat egy egyedi PythonParts könyvtárat fejlesztett ki, amely a saját munkamenetükhöz igazított paraméteres komponenseket tartalmaz.

Ezek között szerepelnek szerkeszthető szerkezetek, mint például átereszek, szárnyfalak, töltések és támfalak, amelyek automatikusan alkalmazkodnak a környező geometriához. A PythonParts-ba beépített logikai kapuk szabályozzák az elemek láthatóságát és viselkedését, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy néhány kattintással kapcsoljanak funkciókat, igazítsák a tervezési tengelyeket, vagy állítsák be a lejtéseket, hosszúságokat és a vasbeton szerkezeti elemek vastagságát.

Kiemelkedő példa volt egy előre gyártott közúti és vasúti áteresz, amely rendkívül testreszabható felülettel és ok-okozati logikával rendelkezik, és valós időben frissíti a modellt. Ami korábban kézi rajzolást és ismételt módosításokat igényelt, most perceken belül konfigurálható – még az olyan összetett változtatások is, mint a végfal típusának megváltoztatása vagy a szerkezetek tükrözése.

A BPK Mosty számára a PythonParts nem csak az automatizálásról szól – hanem az ellenőrzésről, a konzisztenciáról és a sebességről is. A BIM-koordinációval kombinálva ezek az eszközök csökkentik az átdolgozások számát, javítják a pontosságot, és lehetővé teszik a kis csapatok számára, hogy magabiztosan szállítsanak rendkívül részletes terveket.

Ez a projekt bemutatta az ALLPLAN rugalmasságát és sokoldalúságát, valamint azt, hogy a digitális eszközök hogyan tudnak megfelelni a következő generációs vasúti infrastruktúra követelményeinek.

BIM a valós infrastrukturális projektekben

A BPK Mosty tapasztalatai azt mutatják, hogy az épületinformációs modellezés nem csak a nagy létszámú csapatokkal rendelkező nagyvállalatok számára alkalmas, hanem egy praktikus, skálázható megoldás a valós infrastrukturális tervezéshez is. Az ALLPLAN segítségével a csapat felgyorsította a munkafolyamatokat, csökkentette a koordinációs hibákat, és összetett, több érdekelt felet érintő projekteket valósított meg világosan és pontosan.

A paraméteres modellezés és a PythonParts lehetővé tette a mérnökök számára, hogy gyorsan alkalmazkodjanak a változásokhoz, fenntartsák a tervezés konzisztenciáját és automatizálják az ismétlődő feladatokat a minőség romlása nélkül. A mélyreható mérnöki szakértelem és az intelligens eszközök kombinálásával a BPK Mosty új szabványt állít fel a digitális projektkivitelezés terén Lengyelországban – egy olyan szabványt, amely gyors, együttműködésen alapul és a jövőre épül.

Még több hasznos szakmai cikk

Jobb előregyártott gerendahíd-tervezés az ALLPLAN segítségével: Teljes munkafolyamat-megoldás

A hidak alkotják a közlekedési infrastruktúra gerincét, összekötik a közösségeket és lehetővé...

Termelékenyebb, hatékonyabb és automatizáltabb: Allplan Bridge 2024

Az építészeti, mérnöki és építőipar (AEC) folyamatosan fejlődik, és ezzel együtt a hídmérnökökkel...

Keleti tó híd: A modern csoda

Xingtai Transportation Construction Group Co. Ltd. számára nem idegen a fejlett...

Hatékony betonacél részletezés a gyakorlatban

Aleksandra Glendža, az NS Drafter társalapítója és Allplan projektmenedzsere vendégposztja A...

A jövő a részletekben rejlik, avagy a betonacél részlettervezés jövője

A betonacél részlettervezés ma már egészen máshogy történik mint régen. Emlékszik még arra az...

Fő termékeink

Utolsó hírünk

ALLPLAN 2026 Launch Event – Építsünk együtt egy jobb holnapot!

Október 22-én ismét összeül a nemzetközi építőipar digitális szakmai közössége: érkezik az ALLPLAN...